Γράφει η Β. Γκέρου: ΕΛΤΑ - ΖΗΜΙΕΣ - ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΙ
( 2015-2024 ).
Συνολικές ζημίες των ΕΛΤΑ τα τελευταία 10 χρόνια (2015-2024)
Τα Ελληνικά Ταχυδρομεία (ΕΛΤΑ) αντιμετωπίζουν χρόνια οικονομικά προβλήματα, κυρίως λόγω της δραστικής μείωσης της αλληλογραφίας (πάνω από 80-90% τα τελευταία 10 χρόνια), του υψηλού λειτουργικού κόστους και της καθυστερημένης ψηφιοποίησης. Παρά κρατικές ενισχύσεις (πάνω από 850 εκατ. ευρώ από το 2013, συμπεριλαμβανομένων 430 εκατ. για καθολική υπηρεσία και 340 εκατ. διαγραφή κεφαλαίου το 2020), η εταιρεία παραμένει ζημιογόνος.
Βάσει των δημοσιευμένων οικονομικών καταστάσεων, οι συνολικές ζημίες για την περίοδο 2015-2024 εκτιμώνται σε περίπου 450 εκατομμύρια ευρώ. Αυτή η εκτίμηση βασίζεται σε διαθέσιμα στοιχεία για τα έτη 2016-2024, με μέσο όρο ζημιών ~20-30 εκατ. ευρώ ετησίως πριν το 2020 και υψηλότερα μετά (λόγω εθελουσίας, κυβερνοεπίθεσης το 2022 κ.λπ.). Για τα έτη 2015 και 2016 δεν υπάρχουν ακριβή δημοσιευμένα νούμερα στις πρόσφατες αναλύσεις, αλλά η τάση δείχνει παρόμοια ζημιογόνα πορεία (εκτιμώμενα ~20 εκατ. ανά έτος).
Αναλυτικά στοιχεία ανά έτος (όμιλος ΕΛΤΑ, σε εκατ. ευρώ):
Ζημίες (καθαρό αποτέλεσμα)
Έτος
Σημειώσεις
2015
~20 (εκτίμηση)
Περίοδος συρρίκνωσης αγοράς, χωρίς ακριβή δημοσίευση.
2016
~20 (εκτίμηση)
Παρόμοια με 2015, υψηλό κόστος δικτύου.
2017
~25
Αύξηση λόγω ανταγωνισμού.
2018
~30
Συσσώρευση αρνητικών κεφαλαίων.
2019
~35
Πριν την εξυγίανση 2020.
2020
~50
Επιδείνωση λόγω πανδημίας και εθελουσίας.
2021
131.5
Μέγιστες ζημίες, αρνητικά κεφάλαια -52 εκατ.
2022
27.9
Κυβερνοεπίθεση, ζημίες 24.8 εκατ. στην εταιρεία.
2023
10.2
Μείωση ζημιών (-3% έσοδα, 243 εκατ.), αρνητικά κεφάλαια -131.9.
2024
8.4
Περαιτέρω μείωση (έσοδα 249 εκατ.), αρνητικά κεφάλαια -140.1.
Σύνολο
~450
Εκτίμηση, με βάση τάση ~25 εκατ./έτος μέσο όρο.
Κύριες αιτίες και μέτρα:
Μείωση εσόδων: Λιγότερο από 10% των εσόδων από φυσικά καταστήματα, κόστος 45% του συνολικού.
Κρατικές ενισχύσεις: 280 εκατ. το 2021, αλλά χρέη Δημοσίου ~47 εκατ. (2024) για καθολική υπηρεσία.
Πρόσφατα μέτρα:
Κλείσιμο 204 καταστημάτων (2025), εξοικονόμηση ~25-37 εκατ./έτος, μεταφορά 600 εργαζομένων, ψηφιοποίηση
("ΕΛΤΑ κατ' οίκον").
❗️Η καθολική υπηρεσία είναι αμοιβή του κράτους για υπηρεσίες ζημιογόνες όπως οι άγονες γραμμές των νησιών.
❗️Η κυβερνοεπιθεση και η εθελουσία είναι έκτακτα γεγονότα.
❗️ Όλα έχουν όρια…, μπορεί να επιδοτούνται οι άγονες, όχι όμως οι ζημιές εκατομμυρίων κάθε χρόνο…, υπάρχει πρόστιμο από την ΕΕ.
Β. Γκέρου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου